22 de novembre 2007

ARTICLE D'OPINIÓ. VOCABULARI POLÍTICAMENT CORRECTE!

Aquest es un article d’opinió i Veu Pròpia no te per que compartir les opinions que si expressen. Trobem però que pot ser força polèmic, hi estàs d’acord? Tu que en penses? No dubtis a enviar la teva opinió a: Veupròpiaterrassa@gmail.com Vocabulari Políticament correcte! L’altre dia llegia en un diari un article sobre immigració, a l’article s’entrevistava un tècnic d’una ONG i entre moltes d’altres coses ens deia que no havíem de parlar de nou-vinguts, s’havia de parlar de persones. Em vaig indignar moltisim, i es que ja no puc més amb aquest país on tothom vol ser mes políticament correcte que qualsevol altre. No era prou “progre” parlar d’immigrants i vàrem haver de canviar a Nou-vinguts, i ara ja tampoc ho podrem dir així, ara tant sols podrem parlar de persones, que li passa a aquest nostre país? Immigrants, expatriats, nou-vinguts, estrangers, etc. totes aquestes paraules tenen uns significats concrets i prou diferenciats, perquè no les podem emprar? Perquè algú els hi vulgui donar un significat pejoratiu ja perden el seu valor?? Cada vegada que algun racista utilitzi una paraula del diccionari per menysprear la resta de persones haurem de buscar-ne una de nova? La veritat es que amb aquest model del “políticament correcte” no acabarem mai. Els meus pares eren Immigrants, jo soc fill d’immigrants, la meva dona i la meva primera filla son expatriades, i a mi dir-ho amb aquestes paraules no em dona cap problema, es més, es una sort per a mi tenir a la família una diversitat cultural tant gran i mai m’avergonyiré de dir a les coses pel seu nom. I no em quedaré aquí, i que passa amb el vocabulari pejoratiu? Estic parlant de paraules com, sudaca, negre, moro... i com no, de la meva preferida i mes estimada i que últimament esta caient en desús, Xarnego!! Aquestes paraules, que evidentment han estat inventades amb l’únic objectiu de insultar, paraules que estan del tot prohibides si més no per a aquells que utilitzen un vocabulari políticament correcte, però, serveix d’alguna cosa?? El fet de que unes persones no les emprem no dona com a resultat que d’altres les deixin de fer servir, i si no, només cal sortir al carrer (o al replà de l’escala) per sentir alguns conciutadans parlar dels “......... de merda”. Com es pot combatre doncs aquest vocabulari?? Jo proposo el camí contrari, donem la volta a aquestes paraules, fem-les servir per riure’ns de qui les fa servir, i perquè m’entengueu us posaré una paraula com exemple, una paraula que els últims anys ha caigut en desús, i que alguns dels nou-vinguts potser no coneixeu, parlo de “Xarnego” Aquesta paraula va ser adoptada (perquè el seu origen n’és un altre) per alguns catalans per a menysprear als immigrants procedents de l’estat espanyol dels anys 60 i 70. Una paraula que durant anys va servir per definir i insultar a una part de la societat catalana, però que va passar? Doncs que de mica en mica els mateixos “xarnegos” la vàrem adoptar fins al punt que la fèiem servir de forma habitual i sarcàstica, i que va acabar servint per a deixar en evidencia aquells que la feien servir, fins que resultat de tot ara es una paraula que esta caient en desús. Una paraula que s’inventen per ofendre i que més enllà d’ofendre el que passa es que serveix per a riure, perd el seu sentit i cau en desús. Tot i que vull dir que a mi m’agrada molt, i en certes situacions m’encanta fer-la servir, com ara quant dic, “no si jo també soc xarnego com tu, però parlo català senzillament perquè vull”, o quant sento algú que diu -moro!! I jo li contesto: -i tu xarnego com jo!! Pel meu treball estic sempre en contacte amb moros, negres i sudacas i últimament he vist com aquests immigrants (si, que passa? Immigrants!! que no es cap insult!) han començat a utilitzar aquestes paraules despectives, al igual que en el seu dia vàrem fer els xarnegos, per a riure’s dels qui les fan servir en to despectiu, i fins i tot accepten (un cop hi ha un petit vincle d’amistat) que els autòctons les fem servir també, evidentment sempre i quant sigui en sentit de mofa i ridiculització de les mateixes paraules i les persones que tant els agrada d’insultar als que no son com ells mateixos Per tot això us dic que la millor manera de combatre una paraula ofensiva no es ignorar-la, perquè d’altres no ho faran, si no tot el contrari, la manera més efectiva es riure’ns d’ella. Blancs i negres, moros sudacas xarnegos i catalufos, els catalans som un poble irònic i que sap molt riure d’ell mateix, que no ens facin por les paraules!! Utilitzem-les totes, només cal una mica de seny per ubicar-les al lloc i al moment adients. Rafa.